När du vill ända din matvanor, gå ned i vikt eller helt enkelt dra ned på sockret i vardagen, kommer du att drabbas av sötsuget. Socker är beroendeframkallande för hjärnan och när den inte får sin dagliga mängd kommer sockerabstinensen med humörsvängningar, koncentrationssvårigheter, trötthet, dålig sömn, huvudvärk och allmän rastlöshet. I många år var det fett som skulle undvikas, men idag har forskningen visat om och om igen att det är sockret som är den största boven till övervikt och sämre hälsa.

Att leva ett helt sockerfritt liv är nästan omöjligt idag, socker finns till och med i ketchup. En del kryddblandningar och vanliga livsmedel blir inte alls lika goda och välsmakande när man tar bort sockret. Så lite socker måste man få unna sig, livet är till för att leva! Men det kan vara smart att välja sina sockertillfällen och använda andra råvaror är vanligt, vitt socker när någonting ska sötas.

Du kan göra mycket goda efterrätter med honung och kokossocker. Dessa två sötningsmedel är socker men innehåller mer än bara socker, honung är flera andra goda egenskaper och kokossocker är oraffinerat och innehåller mer fiber och protein en vanligt socker (som innehåller 0%).

En god anledning till att välja agavesirap, honung, stevia och andra sötningsmedel är att en del har lågt GI-värde och ökar inte blodsockerhalterna lika mycket som vitt socker. Och kan du hålla blodsockret på en jämnare nivå, slipper du abstinensen när du varit utan socker ett tag.

Om du vill undvika sötningsmedel helt och hållet kan du titta på recept från Paleo och LCHF, de innehåller lite till inget socker. Att vara sugen på något kan också vara en misstolkad signal, egentligen är du hungrig men kroppen tolkar det som sötsugen. Det kan du enkelt lösa genom att äta lite mer mat och fokusera på fiber- och proteinrika livsmedel som håller dig mätt längre.